Friday, 27 May 2011

Hitam putih

   Bila sebut je hitam putih..ermm..pasti minda kita terbayang  satu benda...”tahik cicak”....mungkin perkataan hitam putih familiar dgn tahik cicak kot..knp tahik cicak warna hitam putih?? Pernah fikir x kenapa...knp tak warna kelabu asap ke,koko ke,kuning langsat ke,kuning cempedak ke...dan lain2 warna yg da kaitan n sewaktu dgnnye...hehehehe...tentu ada sebab saintifik kan... haaa....betul!! setiap benda yang berlaku tu bersebab sebenarnya..terpulang pada kita nak kaji atau x...




Subhanallah.. bukan tahik cicak yang ana nak kupas sebenarnya  tp ‘hitam putih’ yang ana nak cita ni sal warna kulit,..tiap kaum..tiap tempat...tiap generasi..warna kulit berbeza kan..tp warna putihlah yang biasa mendapat perhatian mata yang memandang..x kesahlah dya lelaki atau wanita..tp semua tu bukan ukuran yang penting sebenarnya..amal taqwa yang menjadi ukuran disisi Ya Rabb..setelah beribu ribu langkah (mungkin juta kot.) kaki ana melangkah dibumi Allah ni,kerap jugak ana terdengar dialog sebegini....”kulit aku hitam..kan bez kalau kulit putih....” or  “aku x cantik..hitam..sapalh nak kat aku..” or mungkin dialog ni..”putinya kulit dya..cantiknye...” tp penah ke org cakap dialog camni.. “hitamnya kulit dya..cantiknya..”..tentu skali x kan.. apa yang ana nak simpulkan warna kulit hanya luaran je..kalau kulit putih tp hati ‘hitam’..x guna gak kan..biar lah kulit kita hitam or putih..tp yang PENTING..hati kita ‘putih’....sama2 kita putihkan hati kita dgn amal soleh dan zikir kpd Allah...jadilah mcm buah manggis..walau gelap diluar tp putih di dalam ( isi pun sedap..yam2...mngidam lak ni..)
 Pape pun..renung2 kan lah...selamat beramal n beristiqamah...







JOM PUTIHKAN HATI....BANYAKKAN BERZIKIR DAN BERSELAWAT

2 comments:

  1. syukran jailan....alhamdulillah...moga sama2 mendapat mnfaat

    ReplyDelete